Tuesday, November 25, 2008

Pendekar GAPENA Merdeka


Malam itu
Pondok kecil hatinya besar
Menghimpun pendekar berurat minda
Bicaranya merdeka ditegakkannya
Pendekar Ismail Hussein
Tonggak kepahlawanan GAPENA
Bicaranya mencabar seantero bangsa
Agar bersatu memartabatkan
Kedaulatan bangsanya yang satu
Melayu
Cerita diungkit disampai bayu merdeka
Tiupan gegar gempita disiul
Pahlawan Latiff
Mencirikan saf-saf baris himpunan bangsa yang satu
Setiap tuturkatanya
Umpama strategi memanah sang garuda
Yang ingin memusnahkan petualang negara bangsa
Bangsa yang satu
Melayu
Katanya kita harus begini
Dan katanya kita harus begitu
Acapkali hunusannya tepat mengena
Jiwa orang yang lupa pada bangsanya yang satu
Dialah pahlawan perkasa GAPENA
Pendekar Zainal Abidin Borhan
Laungannya menggigit seribu ketakutan
Naluri musuh bangsa yang satu
Melayu
Dalam asyik berbicara sekawan laksamana itu
Bertemu pendekar nan jujur hatinya
Itulah Pendekar Hashim Ismail
Jika ditanya mana hilangnya bangsa yang satu
Katanya bangsa dimata tiada hilang
Namun hilang dihati nurani
Seorang bangsa yang satu
melayu
Panji-panji merdeka itu
Tertulis sepotong ayat keramat
“Tahan! Juang !Wahai bangsaku yang satu !”
Diikat kemas dengan semangat kecintaan
Tanahair yang dipijaknya
Panji-panji keramat itu diangkat gagah
Pendekar zainal kling
Dinaik dijulang
Pendekar Tengku Alaudin
Senyum garangnya bisa melemahkan
Bangsa yang satu
Melayu
Dua hulubalang ini
umpama helang dilangit terbang perkasa
segala kerja utusannya
disampaikan hanya sekerdip kelipan mata
jiwanya mencanai buah fikir yang menari-nari
menunggu masa untuk ditangkap hulubalang ini
hulubalang Abdul Aziz namanya
hulubalang Zulkhari kawannya
membisik cerita
bangsa yang satu
Melayu
Sekawan Pendekar laksamana ini
Hanya berfikir hal bangsa yang merdeka
Anak merdeka bagaimana?
Sayangnya bagaimana?
Jiwanya bagaimana?
Merintih gundah anak bangsa yang satu
Bangkitlah pendekar merdeka ini
Bangunlah mengempitakan tujuh petala langit
Dan katakan pada bangsa ini
Usah dibuai mimpi yang tak pasti
Kutip kenangan hitam
Dan lihat kesengsaran pahlawan dahulu
Menperjuangkan hartanya,badannya,keluarganya, cintanya
Hanya kerna pada bangsa yang satu
Bangsa terjajah erti kemerdekaannya
Bangsa Melayu
Hasil nukilan..
Khairul Zaim Mohd Shaari
Timbalan Presiden Mahasiswa
Akademi Pengajian Melayu
Universiti Malaya
16/8/2007

Sajak ini ilham apabila melihat gelagat tokoh GAPENA dirumah GAPENA membincangkan tentang percaturannya dalam hari kemerdekaan nanti. Penulis rasa bersemangat melihat tokoh tersebut membincangkan hal mengenai bangsa Melayu yang tidak merdeka dari hatinya.
Hati ini terharu apabila salah seorang dari tokoh tersebut menyuarakan mereka berjuang bukan atas nama wang ringgit tapi dasar rasa tanggungjawab seorang Melayu. Perjuang ini harus dicontohi oleh generasi muda. Seperti diri penulis.
Penulis yang berada di situ bersama kawannya yang terdiri rakan PBMUM berasa amat bertuah kerana masih dapat duduk semeja dengan tokoh seperti Tan Sri Prof. Emeritus Dato’ (Dr) Pendeta Haji Ismail Husein, Prof. Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar, Prof.Madya Datuk HJ Zainal Abidin Borhan, Prof Madya Dr Hashim Ismail, Dato Haji Tengku Alaudin Tengku Abdul Majid, Prof Datuk Dr Zainal Kling, dan tidak dilupakan saudara Abdul Aziz Mohd Ali serta Saudara Zulhairi Zainal.
Semoga semangat Tokoh-tokoh ini akan meresap dalam diri penulis ini..

MENDUNG BERMALAM


Mangu melayan jiwa ini
Yang dirundum kecelaruan hati
Sedaya kudrat melupainya
Tapi tak bisa melupainya
Walau kepastian menghampiri
Kedukaan ,ku tetap teguh
Di kecewakan
Di malap berair ini
Ku bongkar gobok geligaku
Ku ego,ku raja sombong,ku panglima cemburu,
dicintaiDirindui,dirantai
Oleh hati kecilku
Yang enggan bermesra
Dengan diriku
Mungkin
Epilog bertukar episod
Talkala dulu dibasahi kekecewaan
Yang melarat hingga mengganggu
Santun jiwaku
Sungguh erangan hati ini
Pabila sepi mengambil tawa
Metaforaku dahulu
Telaga kesetiaan
Musnah
Haruskah aku
Mengerti kembali
Pabila pesona cintaku
Ingin membuka lembaran baru
Walaupun takut di baham
Perasaan kekecewaan lagi
Haruskah ku mencuba ?
zaim...

Martabatkan bahasa Melayu dalam Sains dan Matematik


PANDANGAN Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Wacana Dilema Melayu anjuran Gapena di Kuala Lumpur baru-baru ini bahawa dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) patut diteruskan tidaklah memeranjatkan kerana beliaulah pencetus, pemutus dan pelaksananya. Beliau masih dengan sikap biasanya yang tidak sesekali berubah atau berpatah balik apabila membuat keputusan. Dalam laporan Bernama, Tun mengatakan bahawa PPSMI penting agar anak Melayu menguasai Sains dan Matematik dan sekali gus meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Ketika Tun membuat keputusan untuk melaksanakan PPSMI, tiada kajian dibuat menunjukkan bahawa kelemahan penguasaan Sains dan Matematik dalam kalangan pelajar Melayu (jika benar anak Melayu begitu lemah dalam kedua-dua subjek itu) disebabkan oleh pengajarannya dalam bahasa Melayu. Kita sebenarnya melahirkan ribuan sarjana dalam bidang sains dan teknologi yang berwibawa dan bertaraf antarabangsa melalui Dasar Pendidikan Kebangsaan yang berteraskan bahasa Melayu.
Tun menekankan bahawa bahasa Inggeris patut dijadikan bahasa penghantar Sains dan Matematik kerana bahan ilmu kedua-dua bidang itu banyak ditulis atau terbit dalam bahasa Inggeris. Fakta itu tidak cukup kuat untuk kerajaan mengetepikan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar Sains dan Matematik kerana bahasa Inggeris itu sendiri asalnya hanya bahasa vernakular, bukan bahasa yang diturunkan dari langit sedia sempurna. Sebelum bahasa Inggeris menjadi bahasa besar, orang Eropah bergantung pada bahasa Latin dan Perancis dalam bidang ilmu, pentadbiran, undang-undang dan ekonomi. Demikianlah maka bahasa Melayu perlu diberi waktu untuk menjadi mantap sebagai bahasa ilmu, termasuk dalam bidang sains dan teknologi. Amat malang halnya apabila kita sendiri tidak mempunyai perancangan dan kesediaan untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa sains dan teknologi, dan cukup sekadar puas hati menyaksikan bahasa Melayu menjadi bahasa percakapan, seperti yang dibanggakan Tun mengenai kebolehannya menggunakan bahasa Melayu walaupun belajar di sekolah Inggeris. Kita perlu membezakan taraf bahasa ilmu daripada bahasa perhubungan sehari-hari jika kita mengimpikan bahasa Melayu menjadi bahasa besar pada masa depan. Tentulah aib bagi bangsa Melayu yang berhasrat menjadi bangsa besar di dunia tetapi hanya memiliki bahasa perhubungan sehari-hari dan untuk hal ehwal ilmu dan budaya tinggi terpaksa menggunakan bahasa asing.
Hujah Tun bahawa bangsa Arab menjadi maju kerana mempelajari bahasa Greek untuk menguasai sains dan teknologi juga ternyata meleset. Mempelajari bahasa asing dan menggunakan bahasa asing untuk mengembangkan ilmu kepada masyarakat atau bangsa adalah dua hal yang sama sekali berbeza. Maka itu tidak ada pejuang bahasa manapun yang menolak hakikat pentingnya kita mempelajari dan menguasai bahasa asing sebagai jambatan ilmu dan tamadun. Namun, PPSMI bukan program pembelajaran bahasa asing, sebaliknya program pengembangan ilmu kepada bangsa kita dalam bahasa asing! Pada hakikatnya, orang Arab yang mempelajari dan menguasai bahasa Greek ialah sarjananya, sementara ilmu kepada masyarakat dan bangsanya dikembangkan dalam bahasa Arab. Hal yang sama dilakukan oleh Barat yang memperoleh pelbagai disiplin ilmu daripada sarjana Arab. Mereka mempelajari dan menguasai bahasa Arab untuk memindahkan ilmu dalam bahasa Arab ke dalam bahasa mereka sendiri. Oleh itu, Barat tidak menggunakan bahasa Arab untuk mengembangkan ilmu kepada bangsa mereka, tetapi sebaliknya menggunakan bahasa mereka sendiri. Itulah hakikat jalan sejarah perkembangan tamadun di dunia. Seluruh bangsa dan negara yang besar dan maju di dunia sekarang ini pun masih tetap memajukan bangsa dan negara mereka dalam bahasa masing-masing. Angkasawan kita yang ditumpangkan dalam Soyuz Russia pun terpaksa beberapa bulan mempelajari bahasa Rusia untuk mengikuti misi ke angkasa perlepas. Kekuatan bahasa Inggerisnya rupa-rupanya belum cukup melayakkan dia untuk diterima mengikuti misi itu!
Tun turut menggunakan contoh silap apabila mengatakan bahawa buku panduan atau manual telefon bersel yang dicetak dalam bahasa Inggeris oleh pengeluar menyebabkan ilmu Sains yang diajarkan dalam bahasa Melayu menjadi tidak berguna. Bukankah buku panduan itu dapat diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu atau pelajar kita yang diajar dengan baik bahasa Inggerisnya dapat memahami buku panduan dalam bahasa Inggeris itu. Mungkin Tun belum pernah melihat telefon bersel yang panduannya ditulis dalam bahasa Melayu pada perisian telefon itu sendiri! Sebagaimana pendukung PPSMI yang lain, Tun mengulang lagu lama bahawa penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik bukan langkah meminggirkan bahasa Melayu. Namun, dengan terang di hadapan mata kita bahawa apabila bahasa Melayu akan hanya berfungsi pada sekitar 40 peratus atau kurang di sekolah dan sekitar 30 peratus atau kurang di IPT, maka amat jelas bahawa bahasa Melayu memang terpinggir dan tidak berperanan sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan negara, sebagaimana yang ditetapkan dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Akta Pendidikan 1961 dan Akta Pendidikan 1996. Usahlah kita mengalami nasib 'Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran'. Ingatlah juga kata orang tua-tua 'Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya'.

PROF DR AWANG SARIYAN, Penyandang Kursi Pengajian Melayu Malaysia - China, Universiti Pengajian Asing Beijing. (berita harian)