Friday, February 13, 2009

Pentingnya subjek sejarah dalam memupuk perpaduan Negara

Pada ketika ini, isu perpaduan antara kaum sentiasa menjadi “panas” apabila “demam politik” negara semakin memuncak, ada ketikanya menjangkaui aras undang-undang yang berpaksikan perlembagaan Negara.

Salah satu cara memupuk perpaduan negara ialah dengan memberi kefahaman tentang unsur sejarah negara kepada anak warisan kita, yang berbilang bangsa terdiri daripada pelbagai agama, bangsa dan kefahaman. Cadangan kerajaan dalam memasukkan subjek sejarah dalam peringkat sekolah rendah merupakan langkah yang tepat, dalam memberi gambaran asas kepada anak bangsa kita.

Tambahan lagi, baru-baru ini Menteri pembangunanUsahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar mengambil langkah yang murni dengan mewajibkan semua pelajar institusi pendidikan yang dikelola oleh Mara. Beliau mengatakan bahawa kepentingan sejarah ini supaya anak bangsa tidak melupakan pemahaman sejarah Malaysia seperti “kontrak sosial” dan kesucian perlembagaan Negara.




Subjek sejarah untuk sekolah rendah mestilah bersifat mudah difahami dengan menitik beratkan persoalan sebab dan akibat, supaya pembelajaran “tidak masuk telingan kanan, keluar telinga kiri”. Aspek yang paling penting dalam memberi pembelajaran sejarah yang senang difahami oleh pelajar ialah dengan memastikan guru yang mengajarnya mestilah amat mencintai ilmu berkenaan sejarah, supaya pembelajaran yang diajarkan tidak membosankan para pelajar.
Pembelajaran sejarah di China dan tidak kurang juga di Amerika Syarikat banyak menitikberatkan kaedah penggunaan “visual-video” dengan memaparkan pelbagai rencana sejarah berbentuk filem dan dokumentari. Kaedah ini memberi 50 peratus gambaran dokumentari, 30 peratus pemahaman guru kepada pelajar, dan 20 peratus soal-jawab. Jika sains dikatakan bersifat praktikal , maka subjek sejarah juga memerlukan pendekatan yang sama iaitu bukan sekadar membaca buku teks sahaja.

Perkara yang lebih penting, Subjek sejarah mestilah diajar secara menyeluruh diseluruh sekolah tidak kira sekolah harian, sekolah agama, ataupun sekolah jenis kebangsaan. Penggunaan bahasa kebangsaan haruslah digunakan dengan sepenuhnya dalam pembelajaran subjek sejarah . Hal ini kerana, para pelajar harus menghormati bahasa kebangsaan yang memupuk erti perpaduan antara kaum dan sekaligus menjadikan bahasa kebangsaan medium bahasa terpenting.

Isu-isu sensitif seperti Kontrak sosial, ketuanan Melayu dan raja berpelembagaan haruslah diajar dengan kaedah tidak “mengapi-apikan para pelajar. Penggunaan cara tolenrasi guru-guru mengajar dalam isu ini harus digunakan agar parapelajar berbilang kaum tidak “terguris hatinya”. Namun, perkara yang pahit harus diberitahu, walaupun pahit, Cuma terpulang kebijaksanaan pendidik.

Khairul Zaim Mohd shaari
Kampung Gajah
Perak