Saturday, November 8, 2008

perkataan 'mantan" dan "bekas" dalam aspek kesantunan

Perkataan “mantan” dan “bekas” dalam aspek kesantunan

Sejak kebelakangan ini, seringkali kedengaran kita menggunakan perkataan secara membutatuli tanpa mengetahui makna sesuatu maksud ayat tersebut. Tidak terkecuali kita tersilap dengan menggunakan perkataan yang tidak mempunyai nilai kesantunan dalam sesuatu status masyarakat. Contohnya, kita kerapkali menggunakan perkataan “bekas” berbanding menggunakan perkataan “mantan”.

Kita harus mengetahui khalayak yang sedang berhadapan dengan kita , dan barulah kita menilai kesesuaian perkataan “bekas” dan “mantan” terhadap seseorang itu.
Jika seseorang itu mempunyai pangkat, status dan sifat ketokohan yang tinggi elok kita menggunakan perkataan “mantan” dari menggunakan perkataan “bekas”. Sebagai contohnya, Tun Dr Mahadtdir Muhammad merupakan mantan Perdana Menteri yang keempat. Penggunaan perkataan “mantan” lebih mendatangkan nilai kesantunan daripada kita menggunakan perkataan “bekas”.

Perkataan “bekas” memang menjadi kebiasaan kita menggunakannya, tetapi kita harus bijak menentukannya. Sebagai contohnya, dalam majlis formal sering kita mendengari pengacara majlis menggunakan perkataan “bekas” dan “mantan” dalam menyebut nama jemputan. kesilapan yang sedikit boleh mengundang kemarahan dan buah mulut hadirin. Oleh itu, masyarakat amnya harus bijak memilih perkataan tersebut. Budi bahasa budaya kita.

No comments: