Saturday, November 8, 2008

Ubah Mentaliti Masyarakat Cara Menyambut Kemerdekaan Negara

Pada 31 Ogos 2008 ini, bererti sudah 51 tahun negara ini merdeka. Keperitan golongan terdahulu dalam membangunkan negara ini harus dikenang oleh semua lapisan masyarakat. Pelbagai pancaroba dalam mengekalkan kemerdekaan di tanah air ini.
Sambutan kemerdekaan pada setiap 31 Ogos yang disambut setiap tahun, merupakan satu mekanisme yang penting bagi memberi kesedaran kepada masyarakat tentang kemerdekaan Negara. Namun begitu, perkara yang ingin diutarakan mengenai rasa cinta pada Negara, haruslah mendapat beberapa landasan betul, khususnya remaja yang bakal membangunkan Negara ini.
Kerajaan seharusnya memikirkan pelbagai cara dalam memberikan kemerdekaan ini mendapat sebenar-benarnya erti kemerdekaan dan modal insan pada warganya. Sejak akhir ini, kita sering dijamukan dengan konsert para artis sebelum sambutan kemuncaknya iaitu jam 12.00 pagi. Kita berharap kerajaan dapat memastikan konsert yang dikatakan untuk kemerdekaan ini, bukan hanya menyanyikan lagu cinta sahaja, dan seharusnya menyampaikan lagu-lagu patriotik Negara.
Perkara yang merumitkan apabila detik-detik kemerdekaan ini ialah bergelimpangan remaja muda-mudi di pusatbandar Negara. Ibu bapa seharusnya memastikan anak-anak mendapat keizinan pergi ke pusat Bandar , khususnya di Bandar seperti Kuala Lumpur. Perkara ini buka untuk memperkecilkan tugas ibubapa, tetapi kita sedia maklum dengan gejala social di Bandar yang semakin membinbangkan . Cara yang paling baik ialah ibu bapa mengikut anak-anak dalam menyambut kemerdekaan ini.
Berdasarkan penyelidikan yang dibuat pada tahun lalu, perkara yang membimbangkan ialah remaja dan juga tidak kurang juga golongan dewasa melakukan perkara kurang sopan di pusat Bandar. Kondom-kondom bersepah di kawasan sambutan memberi gambaran bahawa adakah mereka faham erti kemerdekaan negara. Kerajaan harus mengambil iktibar ini agar daya kefahaman kemerdekaan bukan hanya pergi menyambut di Bandar-bandar.
Siaran televisyen di negara ini juga kurang memperlihatkan unsur patriotik kepada Negara. Perkara yang memeningkan juga ialah apabila drama-drama kemerdekaan tidak memperlihatkan erti kemerdekaan negara, yang ada hanyalah drama-drama menarik sempena bulan merdeka. Kisah-kisah pejuang negara harus ditonjolkan kepada penonton, bukan hanya memperlihatkan cerita – cerita barat yang menarik sempena kemerdekaan ini. Pihak media sama ada kerajaan dan swasta harus memperlihatkan erti sebenar-benarnya kemerdekaan kepada masyarakat, kita tidak mahu media yang diutarakan ini hanya mengejar rating sahaja. Harapan yang menggunung kepada pihak media di Negara ini, kurangkanlah menonjolkan cerita-cerita barat sempena bulan kemerdekaan ini.
Sambutan yang baik haruslah disemai disemua pering sama ada di sekolah, universiti, badan agensi kerajaan, dan juga swasta. Bendera jalur gemilang haruslah diletakkan disetiap tempat bagi memperlihatkan kita benar-benar menyambut kemerdekaan Negara. Pihak sekolah dan universiti boleh memanggil tokoh pejuang terdahulu dalam memberi nasihat dan liku-liku yang dihadapinya ketika mempertahankan Negara ini. dengan adanya program seperti ini, anak-anak generasi kini dapat mengetahui bahawa merdeka itu bukan hanya pada kata-kata, tetapi usaha mempertahankannya.
Pusat- pusat beli-belah juga harus memberikan suasana kemerdekaan pada pengunjungnya. Kita tidak mahu pusat beli belah ini hanya mengejar keuntungan sahaja dengan menggunakan bulan kemerdekaan ini sebagai satu jana keuntungan sahaja. Seharusnya, pengusaha pusat beli belah ini menyiarkan lagu-lagu patriotik negara pada pengunjung, dengan ini sekurang- kuangnya terdetik juga rasa hati sayangkan kepada Negara.
Khairul Zaim Mohd Shaari
Kampong Gajah, Perak

No comments: